20131124

Bicara Hati ( Ketujuh )


Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum WBT

Dunia aku mungkin adalah sendiri dunia aku, Aku tidak mahu kacau akan dunia sesiapa. Iyalah setiap insan di muka bumi Allah SWT ini punya ceritera masing-masing. Dugaan hidup adalah masing2. Yang penting kita sendiri, yang menempuh segala dugaan diberi. Ingatlah dugaan yang diberi bukan tanda DIA marah pada kita, Tetapi DIA sayang akan kita. DIA suruh kita menjadi yang lebih baik, lebih baik untuk mengingati siapa sebenarnya Pencipta kita. Siapa yang patutnya kita meminta pertolongan dan siapa yang perlu kita berserah. pada DIA.

Ok nampakkan? Intro post Bicara Hati kali ni agak mendalam? Tetiba je kan? Nampak macam banyak persoalan tak dekat admin blog ni? hehe. Iyalah saja nak kasi intro ala2 makan dalam sikit untuk dipersoalkan anda2 semua. Tapi setiap persoalan itu tidak akan dijawab aku. Sebab apa? Sebab aku rasa biar sendiri yang menerima dan menempuhnya sendiri. Jangan risau para2 pembaca. Ammar AR ni pandai jaga diri. Dont Worry Be Smile :)

DUGAAN 

SATU - Dunia

Hari ini dunia punya segala macam benda, yang menyebabkan kita lalai pada pencipta kita siapa. Kita lalai apa sebenarnya tujuan kita hidup di muka bumiNya ini. Dan apa tindakan kita sebagai insan yang kerdil di dunia ni untuk ke alam seterusnya. Kita sendiri lalai kita sendiri lupa atau boleh jadi kita sendiri buat-buat lupa. Aku? Mahu pun Kau? Kita sama, Tidak ada perbandingan darjat atau takhta. Cerita kita hidup di dunia ini satu matlamat satu tujuan. Iaitu mengejar dan mencari SyurgaNya kelak. Tetapi yang membezakan kita adalah dugaan yang diberi dan cara yang kita lakukan.
Ingatlah semuanya berbalik pada agama kita ISLAM. ISLAM itu penuh luas pengetahuannya. Carilah redha Allah SWT. Redha Allah adalah satu jawapan yang cukup untuk kita, Apa pun yang kita lakukan cuba ingat, Allah redha tak apa yang kita buat tu?  

DUA - Individu

Setiap orang punya impian masing-masing, punya cita-cita sendiri, punya caranya tersendiri. Aku juga begitu. Tetapi berbalikkan apa cara kita itu, kenalah ingat akhir sekali sama ada Syurga atau Neraka tempat kita kelak. Taubat lahum tak ada siapa yang nakkan Neraka sebagai tempat mereka selamanya. Nauzubillahminzalik.. 
Kita mahukan Syurga, Jadi? Jika kita mahukan Syurga. Didik diri untuk jadi insan yang Allah sayang. Allah redha, Allah suka. Kita mampu untuk jadi hebat pada pandangan Allah SWT. Sebab itu adalah yang pertamanya. Itu adalah sebenar2 Agungnya. ALLAH SWT.

TIGA - Masyarakat

Ustaz Kazim Elias pernah kata dalam ceramah beliau tentang Silaturahim. Aku cukup tersentuh aku cukup makan dalam tentang tajuk itu. Tapi takdalah aku nak beri ceramah sebijik macam Ustaz Kazim dalam Blog ni. Dalam erti kata mudahnya kita ambil kata "Habluminallah dan Habluminannas" Jaga hubungan kita dengan Allah SWT dan Jaga hubungan kita sesama makhluk. Jaga dua perkara ini inshaaAllah dalam kubur kita selamat :) 

SABAR, TABAH & REDHA lah dengan ujian Allah. Ingat sebaik2 tempat kita mengadu adalah padaNya. 
3 isi yang diberi adalah untuk aku sendiri dan dikongsi juga untuk para pembaca-pembaca sekalian.

Akhir kata untuk post ni ... Biar kita diri kita, peduli apa yang diperkatakan orang. Janji kita dengan Allah SWT tidak ada masalah. Itu kuncinya :)

Sama-samalah kita :)

No comments:

Post a Comment