20130207

Bicara Hati ( Kelima )


Assalamualaikum WBT

Haii semuanya! Apa khabar? Ada sihat semuanya? Mesti merindui blog ni kan? Ke rindu penulis blog ni? la la la~ Layan pula korang nak rindu penulis blog ni kan~ Hehe :D Pertamanya macam biasa, maaf kerana lambat untuk post apa2 berita baru dalam blog ni. Anda semua sudah maklumkan saya sibuk di KUIM belajar. Assigment belambak. Assigment pun last minit buat~ la la la :D

Bismillahirahmanirahim. 
Baiklah. Sedang dibualkan oleh ramai orang dari dulu sehinggalah ke hari ini dan mungkin hari-hari akan datangnya tentang perasaan paling hebat hati. Apa yang ditajukkan dalam ni pun Bicara Hati kann~ Makanya inilah tajuk Hati yang paling hebat yang akan saya kongsikan pada anda semua.

C+I+N+T+A = ? Cinta. Apa itu Cinta? Hebatkah perasaan Cinta? Apa bentuk Cinta? Bagaimanakah cara Cinta? 
Semuanya dipersoalkan. Dan mungkin semuanya sudah mengetahui dan rasa2nya yang baca ni pun sedang atau pernah rasa Cinta inikan? Menipu sajalah kalau takda. Sedangkan budak Darjah 3 pun sanggup tulis surat pada yang disukanya sehinggakan kena rotan dengan cikgu disiplin di sekolah sebab kantoi~ takkan laa kita yang dah lepas sekolah ni tak pernah :D

Baiklah, Disini konteks CINTA itu tersangatlah luas dan seluas-luasnya.  Saya pun pernah bercinta. Ya saya mengaku saya sedang bercinta. Dan sesiapa nak tahu juga cinta saya hanya bertepuk sebelah tangan saja nak sampai lima tahun ini. Ya. Tapi itu semua hanyalah dugaan Allah. Jadi disini saya akan mungkin akan berikan pendapat CINTA

Satu : Cinta pada Allah : Inilah adalah cinta yang paling-paling agung dan tersangatlah agung. Kerana apa? Kerana dialah yang mencipta kita manusia dan dialah segala2nya yang mengetahui segala isi Hati kita. Soal hati soal cinta soal segala2nya. Dia Maha Mengetahui. Hati kita Manusia adalah milik dia. Segala2nya adalah milik dia. Jadi apa yang diperolehi dari hati ini hendaklah kita bersyukur. Usah ragu tentang apa yang diberi olehNya. Kerana dia Maha mengetahui tentang segala isi hati kita. Cerita padaNya, DIA menjadi yang Pertama untuk kita sampai bila2.

Dua : Cinta pada Rasulullah SAW : Nabi Muhammad SAW. Ya memang kita tidak pernah ketemu Nabi kita, tetapi ingat. Dialah yang diberi wahyu oleh Allah untuk menyebarkan ISLAM. Sega la2 tentang Islam adalah datang dari Muhammad SAW. Dia jugalah yang memberi kita Syafaat di akhirat kelak. Bukan Ibu bukan Ayah bukan Pakcik Makcik Kawan2 mahu pun Suami Isteri Boypren Girlpren kita. Hanya Dia yang akan memberi Syafaat pada kita. Lakukanlah segala2nya tentang Sunnah Rasulullah. Ya Rasullah kami merinduiMu.

Tiga : Keluarga : Ibu Ayah ini sangat2lah penting untuk kita. Ya saya dan rakan2 saya yang baca ini mesti sayang dan cintakan Ibu & Ayah masing2kan? Ibu, Ibu adalah segala2nya untuk Adik. Kalau Ibu takda apalah nasib adik. Adik sayangkan Ibu walaupun Ibu garang. hehe :D
Ayah, Adik sayangkan Ayah. Ayah paling manja dengan adik ketika kecik2 dulu. Sekarang pun sama. Walaupun waktu dulu kecik2 Ayah pukul adik sambil tercampak bagai. Adik tak kisah. Kerana adik sayangkan Ayah.  Ibu & Ayah banyak berkorban untuk adik sehinggalah adik jadi begini. Adik bersyukur diberi Ibu & Ayah seperi ini. Alhamdulillah. 

Empat : Barulah yang lainnya. Anda semua faham apa yang lainnya? Amboi? Masih tidak mengerti? Barulah Abang2 kita Akak2 kita Saudara sesama islam kita :)

Tetapi saya tahu. Segalanya tentang Cinta sebenarnya pada kekasih sama kekasih. Itulah nikmat perasaan yang diberi oleh Allah SWT. Nikmat. Ya! Perasaan yang sangat luar biasa sehingga segala2nya menjadi bahagia. Cinta kepada kekasih ini punya pelbagai jenis dan ternyata pelbagai jenis. Tetapi ingatlah rakan-rakan pembaca. Saya menasihati dan meminta tolong sangat. Anda bercinta tu bercintalah. Tidak ada yang menghalang pun kerana itu adalah nikmat diberi Pencipta kita. Tetapi ingat, Janganlah bercinta ke arah Maksiat. Sehingga berpegangan tangan berpelukan dan perkara2 lain menyebabkan terlebih batas kita sebagai umat islam. CINTA adalah sesuatu yang datang dari hati, Cinta adalah suci dan jangalnah diperlakukan sehingga ke arah maksiat.

Lagi satu. Pada yang perempuan. Jangan terlalu percaya lelaki. Kerana apa saya berkata begini. Kerana saya juga adalah lelaki. Kerana lelaki yang sebenar2nya ikhlas terhadap cinta. Dia akan membawa wanita itu  membina sebuah masjid yang indah sehingga ke Syurga bersama ahli keluarganya :) 


Kepada kaum adam pula, Kita tahu apa niat kita. Sesama kita sendiri tahu kita mahukan Isteri yang baik solehah taat pada perintah Allah. Jadi janganlah leka mempermainkan jika anda tidak punya niat untuk memperisterikan seseorang itu. Saya merayu sungguh. Kerana cinta itu adil. 

Hadis Nabi Muhammad SAW ada menyebut 'Kalau kamu mendapat seorang Isteri yang SOLEHAH. Seolah-olah kamu telah mendapat seluruh perhiasan dunia'
Bertaqwalah pada Allah. Muhasabah diri. Kerana itu adalah jalannya untuk kita bersama2 diredhai cinta dari Allah.


Wallahualam.

Aku hanya insan biasa,
Insan yang tidak jauh dari melakukan kesilapan,
Aku hanya insan biasa,
Insan yang leka dengan segala perintahNya,
Aku hanya insan biasa,
Insan yang memerlukan hidayah petunjukMu
Aku hanya insan biasa,
Insan yang memerlukan ketenangan dariMu
Aku hanya insan biasa,
Hidup Matiku hanyalah keranaMu ya Allah,
Aku hanya insan biasa,
Cintaku ku serah jua padaMu yang Maha segalanya.

Renung2kan dan selamat beramal.

5 comments:

  1. terbaik la AAR....saya suka membaca blog anda....hahahha

    ammar poo...rindu ko....

    go find your true love...♥♥♥


    dari kawan mu MOHAMAD NOR BIN MD HAFIZ

    ReplyDelete
  2. Nor : Terima kasih :) Baca juga ye kau eh :P Samalah rindu kau jugak. Ada masa kita jumpa ok :) InsyaAllah :)

    ReplyDelete