20121129

Bicara Hati ( Ketiga )



Assalamualaikum WBT

'Yang Mahu Dipikul BERAT'

Ini yang aku mahu katakan pada diri. Akan datangnya semakin sibuk dengan pelbagai cabaran di dunia. Dan akan datang kelak di Akhirat tidak siapa tahu bagaimana dan dengan cara apa. Apa yang harus dilakukan adalah ikut saja haluan yang seeloknya dan yang sebetulnya.
Hati ini milik Allah. Allah boleh membolak balik hati ini kita ini bila-bila masa saja yang dia mahu. Bila terfikir sejenak apa yang hati ini sudah lakukan dan mungkin selepasnya itu HILANG atau LEBUR. Akan terlintas difikiran berkata OH SAYANGNYA. Iyalah mungkin sedih. Siapa tidak sedih bila itu berlaku. Dan insyaAllah kita tidak mahu perkara itu berlaku pun, ada betul? Biarlah, Allah maha mengetahui dari kita insan yang lemah hambaNya.

Apa yang boleh kita lakukan hanya berdoa dan meminta pertolongan dari dia. Ingatlah pesanku wahai rakan pembaca sekalian. Walau macam mana sekalipun walau apa sekalipun. INGAT! Minta dulu pada Allah dan seterusnya ikhtiar dengan cara lain. INGAT! ALLAH DULU! Walau kita sakit sekalipun. 

Contoh 1 : Bila Aiman sakit dan Ayahnya terus akan kata makan ubat. Ya? Benar? Bila seseorang sakit dan dia pasti akan cari UBAT. Ataupun diminta untuk memakan ubat. Ada benar? Maka apa yang dikatakan benar itu sebenarnya salah. Allah pada mula dan seterusnya barulah ubat. Katakanlah begini wahai sahabat
'Ya Allah, Sembuhkanlah apa penyakit yang hambaMu ini. Dengan segala apa yang hambaMu ini lalui. Maafkanlah dosa-dosaku' InsyaAllah dan seterusnya barulah ubat.

Beri satu contoh sudah memadai dan insyaAllah sudah difahami oleh semua bukan? Jadi letakkan Allah yang pertama ok rakan-rakan semua :)

Sekian.

No comments:

Post a Comment