20120316

Aku Kaya ?


Assalamualaikum,

Sudah hampir sebulan tidak aku meluangkan masa untuk berblogging ni. Bukannya tiada masa. Punya masa sangat sangat banyak. Cumanya kemalasan di minda untuk berfikir apa mahu di karangkan di blog ini.

Ya ! Aku ingin bercakap pasal dunia. Dunia hari ini. Entah dunia hari ini ramai manusia ingin mencari kesenangan hidup. Ya ! Memang benar itu kehendak setiap insan mahu menjadi manusia senang kelak.
Dan bukannya maksud aku untuk tidak mahu jadi seperti itu. Cumanya aku berfikir aku mahukan sesuatu yang cukup untuk diri aku dan masa aku akan datang kelak.

Aku tidak punya cita-cita mahu jadi kaya-raya. Memang tiada sedikit pun. Cuma angan2 itu hanya bualan kosong di minda ini. Yang mahu aku adalah menjadi insan yang sempurna tidaklah terlalu kaya dan tidaklah terlalu susah. Mahu menjadi sederhana. Itulah prinsip kehidupan yang aku inginkan. Tidaklah keterlaluan dan tidaklah terlalu ke bawah.

Mungkin ramai wanita hari ini ramai mahukan lelaki-lelaki yang kaya. Ya ! Itu impian setiap wanita2 di dunia ini. Dan maaf jika aku kata aku tidak berapa suka wanita2 yang mahukan lelaki2 sedemikian. Tidaklah salah bagi wanita2 itu. Cumanya mungkin aku tidak gemar dengan wanita2 yang bersikap sedemikian :) Maaf.

Sedangkan Nabi Muhammad SAW pun hidup dalam keadaan sederhana. Bukanlah salah untuk menjadi kaya. Itu terpulang pada individu masing2. Dan aku adalah individu yang tidak sebegitu. Kalau ditakdirkan aku kaya. Ya ! Aku bersyukur jika ditakdirkan Allah memberikan aku kehidupan sebegitu. Cumanya aku tidak berharap untuk menjadi dalam kehidupan itu.

Itu saja untuk post kali ini*

p/s : NAFAS bahagian lima tidak lama lagi akan di post.


No comments:

Post a Comment